
En dan is de feestelijke dag gekomen… precies 10 jaar geleden opende we deuren van een gloednieuwe kinderwinkel in onze woonplaats Hilversum. De economische crisis begon in Nederland, we hadden als gezin ook een groot verdrietig verlies meegemaakt en dat heeft ons doen besluiten om te doen wat je heel graag wilt gaan doen. Dus we gingen ervoor! Aan de naam “Mevrouw Groen” moesten mensen om ons heen flink wennen. Maar wij stond dubbel en dwars achter onze naam.
We werden meteen verliefd op een pandje.

Meneer Groen alias “the handyman” maakte zoveel mogelijk de meubels zelf en we schilderden de vloer antracietgrijs. Weten jullie nog dat de toonbank knalpaars was? Dat was vast hip 10 jaar geleden ha ha.


We vulden de winkel met de mooiste artikelen van toen en er bestond zelfs nog maximaal 8x in het jaar koopzondag.

We verkochten zelfs meubels die Meneer Groen overal bezorgde. Mevrouw Groen richtte bij de klanten de kamers in en deed zelfs een behangetje op de muren als ze dat wilden.
In de winkel stonden overal de meubels, zelfs achterin waar nu de opslag is. Het speelhuisje stond helemaal achterin de winkel bij de achterdeur. We hadden zelfs een tv met de hele week de film van Winnie the Pooh!
We verkochten hele andere artikelen in de beginjaren… we hadden zelfs buggy’s en wipstoelen!

Er bestonden toen nog best gekke kleurencombinaties die we tot de dag van vandaag niet meer kunnen voorstellen.

We hadden nog “gewone” etalages… al zat het creatieve er natuurlijk wel in.

We werden opgemerkt door de tijdschriften en er is heel wat geleend bij Mevrouw Groen voor fotoshoots.

En zo kwam er een hele fotoreportage in de Ouders van Nu over de familie Groen.

En onze kids gebruikten we heel veel als model om kleding te showen…

Tot de billen aan toe… want we verkochten het mooiste ondergoed en tot de dag van vandaag nog steeds!

Maar de kids staken ook hun handjes uit om te helpen, het is immers een heus familiebedrijf en we leven met zijn vijven van de winkel.

Onze klantenkring die groeide en groeide en we zagen een hoop baby’s op de wereld komen. We waren ook vaak het eerste loopje na een bevalling…

En we groeide met onze kleine klantjes mee. We gingen steeds meer onze klanten kennen en we leerden ook inspelen op de vraag en wensen van onze klanten. En we hebben we heel wat kindjes groter zien groeien… En we hebben nog steeds een aantal van onze eerste lieve klanten als vaste klanten!

En al dat harde werken werd beloond want we wonnen de verkiezing van de leukste winkel in Hilversum. Trots als een pauw en zo dankbaar waren we met onze lieve klanten. De liefde zat toen al diep!

We kozen om de titel op onze etalageruit te plakken. Dit was best wel een stap voor ons omdat we eigenlijk hiervoor te bescheiden waren. Waren we dan echt zo leuk omdat we ontzettend veel stemmen kregen? Ja dus!

En internet ging een grote rol spelen in retailland. De webshops vlogen als paddenstoelen uit de grond en social media ging een grote rol spelen. Wij kozen bewust niet voor een webshop erbij omdat we het persoonlijke contact veel meer bij Mevrouw Groen vonden en vinden passen. Social media werd ook steeds belangrijker en we waren met elke nieuwe volger superblij.

We verzonnen het Juweeltje op Facebook en we begonnen ook te merken dat we een voorbeeld voor meerdere winkels werden. En ja hoor… zelfs het Juweeltje werd één op één gekopieerd. Niet leuk maar we bleven de kopieerders voor! De uiteindelijke kracht zit toch echt in de bedenker zelf bleek maar weer. Tot op de dag van vandaag is het Juweeltje niet meer weg te denken bij Mevrouw Groen.
Meneer Groen schilderde en timmerde zich door de jaren heen suf op nieuwe kasten en kleuren op de muur. Als Mevrouw Groen weer iets in haar hoofd had bedacht moest dat natuurlijk meteen in de winkel worden uitgevoerd. Inmiddels is het interieur een stuk lichter geworden. Er zijn wat potten verf door de jaren heen op de muren geschilderd, er zijn heel wat schroeven geboord in de muren en we liepen tegen een enorme uitdaging aan… de vloer was inmiddels zo kaal gelopen (dat is natuurlijk wel een heel goed teken) maar we waren natuurlijk heel veel dagen in de week open. Hoe ga je dan zonder dicht te gaan een hele winkelvloer schilderen? En toch lukte Meneer en Mevrouw Groen dat.

Het aantal fans van Mevrouw Groen die steeg en steeg en het werd tijd om deze te belonen met een spaarsysteem. De appelspaarkaarten vulden vrolijk de toonbank van Mevrouw Groen. De spaarkaart bij ons houden is een verademing voor onze klant, ook al behoort het systeem best wel tot het jaar kruik, maar het werkt en de klant is blij!
Het speelhuisje werd verplaatst naar het midden van de winkel want we hadden ruimte nodig voor Studio Groen. Een mooie samenwerking met Annelies waar we samen de bekende kerstfotoshoots gingen schieten.

Van stylen en een sfeer creëren werden we heel gelukkig en we kregen de leukste kids voor de lens. Het bleeft niet alleen bij de kerstshoots… hele thema’s kwamen er in het jaar voorbij.

Toen we 6 jaar bestonden werd het ook tijd voor een nieuw logo met nieuwe frisse kleuren en een hele nieuwe website. We gingen voor kleurrijk want daar staat Mevrouw Groen wel om bekend. Dit moodboard was het uitgangspunt van het nieuwe huidige logo.

We veranderden met de tijd mee maar het belangrijkste veranderde niet: de ouderwetse service en persoonlijk contact. De wereld werd steeds sneller maar wij wilden vertragen… okay de leuke praatjes van Meneer en Mevrouw Groen vertraagde de klant zeker… er zijn heel wat vaders en moeders hollend weggerend om op tijd voor hun kinderen op school te zijn. Onze oprechte excuses hier nogmaals voor. Maar gelukkig waarderen de klanten onze praatjes tot op de dag van vandaag, we zijn een prof in het verlengen van de verblijfsduur van de consument.
En wat we ook goed kunnen is… van zeer onterechte slechte recensies kan Mevrouw Groen er heel veel nieuwe 5 sterren-recensies van maken. Dat is wat er gebeurt als je Mevrouw Groen “aanvalt”… dan staat er een heel leger klanten klaar die vechten voor Mevrouw Groen. Dat is in deze 10 jaar 2 keer gebeurt. Hoe mooi is dat?

En toen kwam de beroemde kerstetalage met onze grote vrienden van Jellycat. Mevrouw Groen verzon een feesttafel met de dieren. En dat was een ommekeer in etalageland! Een thema-etalage inclusief een kinderverhaal over het avontuur op onze website. We werden zelfs door Beekwilder BV (een heel bekend etalagebedrijf) genoemd als voorbeeld op een congres. Really? Wij Mevrouw Groen? Omg! Okay we hadden bij leveranciers al wat prijzen in de wacht gesleept bij etalagewedstrijden maar hiervan deed het etalagehart van Mevrouw Groen een heel groot sprongetje maken. En de rest is geschiedenis….

Zo kwamen de leukste thema’s voorbij… van de kapsalon van Mevrouw Groen, een heuse bioscoop tot aan Opa Groen in het bejaardenhuis. Mevrouw Groen hoeft het maar te bedenken en Meneer Groen zaagt en bedenkt de constructies. En “dat kan niet”… dat kent Mevrouw Groen niet. Arme Meneer Groen. Er is in die jaren kilometers visdraad gebruikt en inmiddels hebben we een heel groot archief decorstukken. Mevrouw Groen kan het allemaal hergebruiken en inmiddels is het voor iedereen ook wel duidelijk dat ook met de etalage duurzaam wordt omgegaan. Zoveel mogelijk lenen is ons uitgangspunt. En van iets… weer iets anders maken. Dat past in de visie van Mevrouw Groen.
Mevrouw Groen krijgt wel eens de vraag… wat is nu je leukste etalage?
Dat is eigenlijk toch de “keuken van Mevrouw Groen”. Maar allemaal worden ze door mij alleen “afgeleverd” als ze (bijna) perfect zijn. Dus eigenlijk zit er geen “niet zo leuke” tussen… bloos bloos. Het liefst wil ik ze allemaal hier opnoemen maar dat kan ik jullie niet aandoen. Ik raak niet uitgepraat over de etalages want het is mijn lust en leven… Gelukkig staan ze allemaal op onze website inclusief de kinderverhalen. En ja… dat boek he? Zal dat er ooit van komen? Wie weet…

En ook niet te vergeten dat we één keer de etalage tot realiteit brachten. Meneer Groen in het echt in het ziekenhuis en Mevrouw Groen breekt net als aap haar been. Wat een dikke pech hadden we!

We kregen het drukker en drukker in de winkel en de naam Mevrouw Groen was al flink ingeburgerd in Hilversum en omstreken. We kozen met zorg onze merken uit en we sloten nieuwe merken in ons hart maar we namen ook afscheid van merken. We werden steeds kieskeuriger in de merken en we liepen al flink vooruit in duurzaam speelgoed en kleding van biologisch katoen. Kijk… eer je bij Mevrouw Groen in de schappen komt te liggen, dan moet je van goede huize komen. Graag willen wij weten waar iets geproduceerd wordt en door wie. Verantwoord en duurzaam! Dat is zo belangrijk voor ons, voor onze kinderen en voor de verdere toekomst van iedereen. We zijn dol op duurzame producten. En duurzame producten hebben een prijs. Een prijs die het waard is. Er is liefde ingestopt, het wordt met liefde ge-etaleerd, we behandelen de producten alsof het onze eigen kinderen zijn… al met al mooie producten die jou een goed gevoel geven.
En we zijn ook niet voor niets opgenomen in de Eerlijk-winkelen-route van Hilversum.
En zo werd onze anti-Black Friday actie letterlijk door heel Nederland gedeeld. Maanden na publicatie hoorden we dat klanten dit zo’n statement vonden en zelfs veel zelfstandigen vroegen of ze onze tekst mochten gebruiken. Graag zeiden we want we zijn allen gebaat bij het verminderen van de overconsumptie en we wilden graag consumenten wakker schudden voor de gekte rondom deze overgewaaide impulsieve koophype die zo niet bij de visie van Mevrouw Groen past. Onze waarden bij Mevrouw Groen gaan helemaal niet samen met Black Friday.

En afgelopen jaar was Black Friday groter en nog hysterischer en maakten we een statement met een deal die even je bolletje deed schudden. We haalden zelfs de radio hiermee. Het past Mevrouw Groen niet om met de kudde mee te lopen. Net altijd even een ander weggetje… dat maakt ons zo uniek.

We gingen van een 6 daagse werkweek naar een 7 daagse werkweek. 7 dagen in de week open en we werden hierdoor ook een DPD pick-up point. De bakken met de klantenkaarten werden hierdoor voller en voller. Superleuk en zo bereikten we nog meer mensen in Hilversum. En afgelopen jaar kwamen twee kwebbels ons verblijden met extra handjes. Dat hadden we nodig! Even iets meer lucht. En die twee kwebbels… die kwebbelen er lekker op los! Zijn we superblij mee.

En we brachten een eigen zwanger-kaart uit en het appeltje kreeg een nieuwe uiterlijk met leuke oogjes. Mevrouw Groen heeft de slogan “het is hier leuk” maar het wordt ieder jaar leuker en leuker…
En we begonnen met, wat we van tevoren niet konden bedenken, een collectors-item. De wortel is mega-beroemd geworden en elk jaar worden de sint- en kerstcadeau’s opgefraaid met een eigengemaakte kadolabel van vilt. Elke jaar een nieuwe creatie. Klanten sparen ze van elk jaar… hoe leuk is dat? Een mooiere waardering is er niet!

En over cadeautjes gesproken… We zijn de tel kwijt hoeveel rollen cadeaupapier er in deze 10 jaar doorheen is gegaan. Het zou ons duizelen als we het aantal cadeautjes zouden tellen. En in deze afgelopen 10 jaar hebben we bij elk cadeautje een beetje liefde erbij ingepakt. Als dank telkens weer omdat de klanten met veel plezier de cadeautjes bij Mevrouw Groen uitkozen en dit plezier dan ook weer doorgaven aan degene voor wie het cadeautje was. En dat we dan terug hoorden dat het een schot in de roos was. Nou dan kun je dik vet trots zijn hoor!

En dan is het januari 2020… de start van de feestmaand van Mevrouw Groen. We hadden al onze lieve leveranciers aangeschreven of zij een prijs ter beschikking wilden stellen voor de Loterij van Mevrouw Groen. Massaal hebben ze aan deze oproep gehoor gegeven en ook hier lieten ze blijken dat ze allemaal dol op Meneer en Mevrouw Groen zijn. We hadden gerekend op elke dag een artikel die we konden verloten… nou dat is het niet geworden, het zijn er twee of zelfs drie op elke dag! Wij zijn niet alleen dolblij met onze klanten… ook zijn we supertrots op en blij met onze leveranciers. Want zij vullen Mevrouw Groen met de mooiste, leukste en prachtigste artikelen, keer op keer.

Einde vorig jaar hebben we op Instagram een poll gehouden waarin we vroegen wat echt kenmerkend voor Mevrouw Groen is. Massaal werd er gereageerd. Zo leuk!
Hier komen er een paar:
– Ontzettend groot hart voor de winkel en de klanten en niet normaal creatief
– kinderspeelgoed-heaven en de super creatieve etalages
– tomeloze energie en een bom aan creativiteit
– nooit met lege handen de deur uit
– originaliteit in alle opzichten
– positieve en vrolijke sfeer! Mooie eerlijke producten en een heel ruim assortiment! Ik krijg altijd inspiratie
– wat een schatten zijn die meneer en mevrouw Groen
– ik ken geen anderen die zo gepassioneerd zijn en zo hard werken
– megamooie etalages
– vriendelijkheid, persoonlijk, topservice en natuurlijk de beroemde etalages
Bij het lezen van deze woorden die de klanten over je schrijven maken meteen de vele vele vele uren die je kunt vullen in een werkweek niet meer uit. De winkel is onze tweede huis. Wij voelen ons als vissen in een mooie gevulde zee! Als je al 10 jaar doet wat je heel erg leuk vindt dan is het je tweede natuur. Je denkt er niet over na dat je aardig moet zijn, service moet verlenen en je klant voorop stelt. Dat is gewoon heel erg vanzelfsprekend voor ons na deze 10 mooie jaren. Wel jaren met ups en downs. Heel hard werken, nog harder werken en vervolgens om niet kopje onder te gaan 7 dagen in de week je winkel te openen vanwege het groeiend aantal consumenten die het liefst op internet zijn spullen aanschaft. Wij willen laten zien dat lokaal shoppen leuk is. Onze kreet is dan ook: “Het is hier leuk”! De meeste om ons heen zien ook wel dat er elke avond in de winkel licht brand. Velen weten dat het succes van Mevrouw Groen niet is aan komen waaien. Dat je in deze huidige tijd altijd “moet” aanstaan vooral op social media. Maar aan de andere kant blijft het aantal tevreden en enthousiaste klanten groeien. Elke week komen er mensen vanuit andere plaatsen in Nederland Mevrouw Groen bezoeken omdat ze zo genieten van de stories/posts op Instagram. Ze genieten van de kneuterige filmpjes waarvan een filmmaker kromme tenen krijgt en ze doen inspiratie op van alle artikelen die we laten zien op social media. Ook krijgt Mevrouw Groen het voor elkaar dat ze van heinde en verre komen om persoonlijk Meneer of Mevrouw Groen te willen ontmoeten. Hoe mooi is het dat het aantal fans maar blijft groeien en groeien? En dat je na 10 jaar zo’n mooi begrip bent en dat je een prachtig podium hebt om onze visie over te brengen op deze mensen? Dat Mevrouw Groen de wereld een stuk mooier wilt maken, dat we de waardering voor mooie producten niet kwijtraken, we duurzamer gaan leven en we bewustere keuzes gaan maken. Wij zijn intens dankbaar dat we deze rol mogen en kunnen vervullen. We hebben er immers hard voor gewerkt. Onze meeste en grootste dank gaat uit naar onze fantastische klanten die ons al jaren trouw zijn maar ook naar de nieuwe klanten die ons nog niet zo lang geleden ontdekt hebben. Jullie gunning is groot! We geven jullie een mooie bruisende winkel met de prachtigste artikelen. Dat hebben jullie allemaal verdiend! Wij worden enthousiaster en enthousiaster, dus hou jullie je hart maar vast de komende jaren! Onze passie is nog lang niet op! Op naar nog vele kleurrijke en vrolijke jaren die in het teken van blijheid en zeker duurzaamheid staat!
Een dikke zoen van de hele familie Groen!
